Les fases de la mort (carta de Madame du Deffant a Voltaire)

20140412-072611.jpg

Marie-Anne de Vichy-Chamrond (1697, Castell de Chamrond, departament de Saona i Loira – [23 de setembre] de 1780, París), marquesa du Deffand per matrimoni. El seu saló acollí un públic literari i filosòfic, com D’Alembert, Montesquieu, Marivaux, Turgot i Concordet. Amiga d’en Voltaire, a qui admirava. Són remarcables “Les Cartes” i els seus lúcids retrats.
—————————————————————

Ahir vaig rebre aquesta carta de la meva estimada Madame du Deffant. Evidentment que l’aniré a veure! La transcric seguidament:

“Benvolgut amic:

Feia temps que no m’adreçava a vostè. Així com els dies passen de pressa, les nits, que vol que li digui, són massa lentes per a una dona com jo, cega i vella, en la recta final cap a “qui sait”. Mentre espero l’alba que no veuré, des de l’obscuritat, he tingut necessitat de comunicar-me em vostè (sort en tinc de Wiart, el meu secretari!) i d’expressar-li les ganes de veure’l a Paris. Ben segur que al teatre serà rebut amb aplaudiments que jo li enviaré des de casa, a on l’espero ansiosa. Pot ser per acomiadar-me?

Sí, estic cansada. Arrossego aquest “annouisment” que em persegueix des de fa temps i que distrec amb els sopars que, encara que en menys freqüència, segueixo fent al meu saló. Asseguda al “tonneau” dec semblar més una mòmia que no pas una persona. Però deixem-ho, aquest detall és irrel.levant.

Em pregunto si sóc a la cinquena fase del dol descrita per Elisabeth Kübler-Ross en el seu llibre “On death and dying”. Les recorda?:

“1. Negació: procés pel qual la persona nega que aquesta hagi de
ser la seva sort.
2. Ira: Fase on la persona va contra tot i es pregunta perquè li ha hagut de tocar precisament a ella.
3. Negociació: Moment en el qual el pacient intenta canviar el seu destí mitjançant promeses a si mateix o a una divinitat.
4. Depressió: Fase d’enfonsament psicològic.
5. Acceptació: Moment que la persona accepta o es resigna amb la seva sort.”

Després del debat del 8 d’abril a Les Corts espanyoles, m’ho va recordar The Wall Street Journal en un interessant article de Andrew Dowling sobre el procés endegat a Catalunya. Deia que Espanya està a la tercera fase. Sempre ha anat més enderrerida que jo!

Ah! Vull que sàpiga que el dia que falti deixo a Tonton, el meu petit gos, a Horace Walpole. Sé que el cuidarà. L’ha vist tants cops!

Repeteixo, estic ansiosa per veure’l. Seran els nostres “adieux”. Que tingui un bon viatge!

Fins aviat,

Madame du Deffant”

20140412-071541.jpg
Elisabeth Kübler-Ross (1926 -2004)
Psiquiatre suïssa-nordamericana
Doctora per diverses universitats, és autora destaclable de llibres sobre tractament a moribunds.

Responder

